Elektro mobilita – je naozaj ekologická?

Elektrické vozidlá sa hlásia o nástup

Dopady klimatických zmien sa začínajú prejavovať na celom svete. Veľké suchá, vysoké teploty, silné dažde a s nimi spojené záplavy sú čoraz častejšie. Milióny ľudí prichádza o strechu nad hlavou, čo spôsobuje migráciu. Takéto niečo môže mať v budúcnosti obrovské ekonomické a sociálne následky. Preto musíme tému znižovania emisií skleníkových plynov, hlavne oxid uhličitý (CO2) v ovzduší  začať brať skutočne vážne.

Vozidlá so spaľovacími motormi a ich prevádzka predstavuje veľké plytvanie energiou, navyše spaľovaním týchto fosílnych palív vznikajú nežiaduce emisie oxidu uhličitého, ktoré sa dostávajú do ovzdušia. V doprave je potrebné postupne zaviesť nové druhy bez emisných pohonov, aby sme zvrátili tento nepriaznivý stav. Často sa ale aktuálne stretávame s tým, že aj s týmito bez emisnými dopravnými prostriedkami ako sú elektromobily, sú spojené škodlivé emisie oxidu uhličitého, či už pri ich výrobe alebo prevádzke. Preto v odpovedi na otázku, či je prevádzka batériových vozidiel ekologická, je veľa otáznikov. Environmentálna záťaž je závislá od viacerých faktorov, ako je spôsob ťažby surovín, logistika či energetický mix krajiny, v ktorej sú autá, alebo batérie do elektromobilov vyrábané.

 

 

Ako to vlastne je?

Porovnajme si, koľko emisii oxidu uhličitého (CO2) vyprodukuje prevádzka vozidla so spaľovacím motorom strednej veľkosti a koľko emisii elektrické vozidlo strednej veľkosti vybaveného li-ion batériou 50 kWh po odjazdení 100 000 km.

Celková uhlíková stopa vozidla so spaľovacím motorom strednej veľkosti, pri priemernej spotrebe 6 litrov/100 km po odjazdení 100 000 km bude 23 t CO2.

Celková uhlíková stopa elektrického batériového vozidla strednej veľkosti s kapacitou batérie 50 kWh, s priemernou spotrebou energie 15 kWh/100 km po odjazdení 100 000 km bude rôzna:

Island 14.00 t CO2
Švajčiarsko 14.21 t CO2
Slovensko 16.535 t CO2
Rusko 18.950 t CO2
Česko 22.640 t CO2
Poľsko 26.690 t CO2

Prevádzka elektrických vozidiel, či už sú napájané z batérií alebo z trakčného vedenia je na Slovensku veľmi ekologická vďaka nášmu zelenému energetickému mixu. Podľa zistení by pri prechode na 100% elektro mobilitu stačilo 27% ročnej terajšej vyprodukovanej energie na Slovensku. Naopak, 100% vodíková mobilita by spotrebovala na svoju prevádzku až skoro 70% všetkej produkcie elektrickej energie na Slovensku. Na základe týchto údajov  vyplýva, ktorým smerom by sa mala uberať mobilita na Slovensku.

Priemerný elektrický automobil vyprodukuje o 50% menej emisií, ako bežné spaľovacie vozidlo pri najazdení 150 000 km. Toto číslo môže byť ale rôzne a horšie v krajinách, ktoré vyrábajú elektrinu prevažne spaľovaním. Je to ale stále menej emisií, ako vyprodukuje automobil so spaľovacím motorom za tie isté najazdené km. Podľa výskumov sa náklady na výrobu elektrického automobilu, najmä na výrobu jeho batérie vykompenzujú po dvojročnom jazdení. Vo väčších mestách majú elektromobily určite význam a to hlavne preto, že neznečisťujú ovzdušie tak ako autá so spaľovacím motorom. No každá minca má dve strany. Musíme mať na pamäti, že všetko závisí od krajiny, kde autá používame a kde sa vyrábajú.

 

 

Dôležitý je taktiež zdroj elektrickej energie danej krajiny a od toho závisí odpoveď na otázku: Je elektromobil ekologický? Výrobcovia sú pod veľkým ekologickým drobnohľadom. Dbajú na to, aby vyrábali svoje produkty čo “najzelenšie”. Napríklad najpredávanejší elektromobil Nissan Leaf sa vyrába v továrni, ktorá je napájaná elektrinou z obnoviteľných zdrojov. Továreň Tesla Gigafactory, v ktorej sa budú vyrábať  Li-Ion batérie aj pohonné jednotky, bude napájaná zo solárnych panelov umiestnených na streche a veternej energie. Jednoducho povedané, niekde je viac solárnych a veterných elektrární, niekde zase viac uhoľných a pod., a aj od toho sa odvíja ekologickosť elektromobilu. Slovenské elektrárne vyrábajú väčšinu elektriny z jadra, časť z vodných elektrární a minimum je zo spaľovania uhlia a biomasy. Pričom získavanie energie z biomasy je tiež z časti ekologické.

Čísla sú ale nekompromisné a ukázalo sa, že naozaj ekologický efekt elektromobilu  sa v porovnaní s benzínovým automobilom strednej triedy dostaví až po 8 rokoch prevádzky pri najazdení približne 127 000 km. Elektromobily budú ešte dlhé roky ďaleko za automobilmi so spaľovacím motorom, ktoré na cestách stále prevládajú. Každopádne elektro mobilita má veľký potenciál. Sme na začiatku cesty a všetko sa bude ďalej zdokonaľovať. Ako sa to bude ďalej vyvíjať? Začnú sa výrobcovia orientovať viac na iné alternatívy? Samy sme veľmi zvedaví…

 

Zdroje:

(1) https://auto.pravda.sk/doprava/clanok/524131-adac-elektromobily-nie-su-ekologicke-menej-co2-ma-aj-diesel/

(2) https://e-mobility.sk/je-elektromobil-skutocne-ekologicky/

(3) https://autobible.euro.cz/jsou-elektromobily-opravdu-ekologictejsi-zalezi-na-statu-v-cr-to-neni-zadna-slava/

(4) https://touchit.sk/su-elektromobily-skutocne-ekologicke/279033

(5) Smart mobilita

 

 

 

 

 

 

 

Elektro mobilita – je naozaj ekologická?
Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Pozrieť ďalší obsah:

Produkty
Katarína Martáková

Plynová detekcia

Systémy detekcie plynov Jedným z odvetví, ktorým sa naša spoločnosť EXTEC dlhodobo zaoberá, je systém zaisťujúci bezpečnosť stavieb aj osôb. Patrí sem aj systém

Prečítať si článok »
EXTEC tím
Katarína Martáková

EXTEC fandí hokeju

V sezóne 2020/2021 podporila naša spoločnosť hokejový tím Bílí Tygři Liberec. Aj napriek neľahkému roku v podobe karantén, odložených zápasov a prázdnych tribún bez

Prečítať si článok »
EXTEC tím
Katarína Martáková

EXTEC podporuje golf

Prestížny golfový turnaj Pro Golf Tour Pro Golf Tour je tretia najvyššia profesionálna európska golfová súťaž, každoročne organizovaná v Českej Republike, kde sme tradičným

Prečítať si článok »
Pokladanie káblov
Katarína Martáková

Strojové pokladanie VN káblov

Zadanie vs. celkové náklady realizácie „Odstávka prevádzky na pokládku musí byť čo najkratšia“, znelo zadanie klienta. Riešenia v priemysle musia byť profesionálne navrhnuté. Mnohokrát

Prečítať si článok »