Automatizácia riadenia vozidiel

Rozlúčte sa s pedálmi a volantom

Prvé pokusy o riadenie vozidla elektronikou bez pomoci vodiča sa objavovali už  pred 50timi rokmi. Samoriadiace autá, v ktorých miesto vodiča zaujme stroj, to je vízia budúcnosti, ktorá ľudí sprevádza už dlho. Vďaka pokročilému rozvoju umelej inteligencie dnes môžeme povedať, že plne autonómne riadenie vozidla je možné dosiahnuť. Od čias 50. rokov, kedy prišli prvé tempomaty, sa toho v automobilovom priemysle zmenilo veľa a najmä v ostatných rokoch vývoj automatizácie v tejto oblasti výrazným spôsobom napreduje. Tempomat, ktorý bol kedysi vyhradený len pre luxusné autá, je dnes už bežnou súčasťou každého automobilu.

 

Úrovne automatizácie riadenia

Podľa organizácie SAE (Society of Automotive Engineers) sú presne definované jednotlivé úrovne automatizácie riadenia. Je ich celkovo 6, pričom momentálne sa nachádzame na úrovni 2 – čiastočne automatizovaná jazda. Súčasné moderné autá čítajú dopravné značky, vedia v akej vzdialenosť sa nachádza vozidlo pred nimi, dokážu udržiavať dostatočnú vzdialenosť a viesť auto v strede jazdného pruhu. 

Úroveň 0 – žiadna automatizácia
Je to najnižšia úroveň automatizácie, kedy vozidlo riadi človek a má nad ním úplnú kontrolu, pričom vozidlo vodiča len upozorňuje pomocou senzorov.

Úroveň 1 – asistovaná jazda a podpora vodiča
Vozidlo dokáže iba jeden jazdný režim, ako napríklad udržať vozidlo v jazdnom pruhu alebo jazdu pomocou tempomatu – zrýchliť alebo spomaliť.

Úroveň 2 – čiastočná automatizácia
Vozidlo dokáže kombinovať dva režimy, ako napríklad smer jazdy a rýchlosť. Vozidlá sú vybavené aj automatickým parkovaním. Vodič však musí sledovať dianie a v prípade potreby okamžite zasiahnuť.

Úroveň 3 – podmienená automatizácia
Tu už sa môže vodič venovať iným činnostiam bez toho, aby musel sledovať jazdu. Prvým vozidlom tejto kategórie sa stalo Audi A8, ktoré je vybavené módom pre dopravné zápchy. Keď je aktivovaný, systém ma plnú kontrolu nad vozidlom, avšak funguje to len pri rýchlosti do 60km/h a na ceste s pevnou bariérou medzi pruhmi.

Úroveň 4 – vysoká automatizácia
Vozidlo zvláda jazdu úplne samo bez podpory vodiča avšak je to obmedzené na jazdu pre určitú funkčnú oblasť. Akonáhle vozidlo opustí oblasť pre plne automatizovanú jazdu, vodič musí prevziať riadenie.

Úroveň 5 – plná automatizácia

Vozidlo nevyžaduje v žiadnej situácii vodiča a nemusí byť vybavené pedálmi ani volantom.

 

 

Predtým, ako prídu na svetlo sveta systémy umožňujúce plne autonómne riadenie, si treba pred jazdou odpočinúť a nechať si telefón počas jazdy bokom. Napriek veľkému pokroku a asistenčným systémom v moderných vozidlách, sme za bezpečnosť na cestách stále zodpovední my vodiči.

 

Zdroje:

(1) https://touchit.sk/automatizovane-systemy-riadenia-ktore-su-v-autach-uz-dnes/350756

(2) https://elektrickevozy.cz/clanky/6-urovni-automatizace-rizeni-rozlucte-se-s-pedaly-a-volantem

(3) https://www.autolexicon.net/sk/articles/autonomni-rizeni/

 

 

Automatizácia riadenia vozidiel
Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Pozrieť ďalší obsah:

Produkty
Katarína Martáková

Plynová detekcia

Systémy detekcie plynov Jedným z odvetví, ktorým sa naša spoločnosť EXTEC dlhodobo zaoberá, je systém zaisťujúci bezpečnosť stavieb aj osôb. Patrí sem aj systém

Prečítať si článok »
EXTEC tím
Katarína Martáková

EXTEC fandí hokeju

V sezóne 2020/2021 podporila naša spoločnosť hokejový tím Bílí Tygři Liberec. Aj napriek neľahkému roku v podobe karantén, odložených zápasov a prázdnych tribún bez

Prečítať si článok »
EXTEC tím
Katarína Martáková

EXTEC podporuje golf

Prestížny golfový turnaj Pro Golf Tour Pro Golf Tour je tretia najvyššia profesionálna európska golfová súťaž, každoročne organizovaná v Českej Republike, kde sme tradičným

Prečítať si článok »